Elke buiskoppeling heeft inbusbouten (ook wel stelschroeven genoemd) waarmee je de buis stevig vastzet.
In dit blog leggen we uit:
- Wat inbusbouten precies doen
- Waarom je géén extra schroeven nodig hebt
- En hoeveel inbusbouten er per koppeling zitten.
Onderaan vind je een overzicht met alle koppelingen en het bijbehorende aantal inbusbouten.
Wat doen de inbusbouten?
De inbusbout (stelschroef) zit al in de koppeling. Je draait deze vast met een inbussleutel (ook wel ‘imbus’ genoemd) waardoor de buis stevig wordt geklemd in de koppeling. Je hebt dus geen losse schroeven of bouten nodig om de buizen vast te zetten.
Soms wordt er gedacht dat de buis moeten worden vastsgechroefd met schroeven in de koppeling, net zoals bij hout of staalconstructies. Dat is niet nodig. De stelschroef in de koppeling doet al het werk.
De bout drukt rechtstreeks tegen de buiswand aan, waardoor de buis muurvast in de koppeling zit. Zo bouw je een stevige, stabiele constructie zonder boormachine of extra schroeven.
Schroefgaten of inbusbouten, wat is het verschil?
Soms raken de termen een beetje door elkaar.
Een inbusbout (ook wel stelschroef genoemd) gebruik je om de buis vast te zetten in de koppeling.
Een schroefgat daarentegen gebruik je om de koppeling zelf aan de muur, vloer of het plafond te bevestigen.
Wil je weten hoeveel schroefgaten een koppeling heeft?
Daar hebben we een apart blog over geschreven:
"Hoeveel schroefgaten heeft een koppeling?"
In dat artikel lees je precies wanneer vastschroeven wel of niet nodig is, en hoeveel schroeven je moet meerekenen per koppeling.
Waarom het aantal inbusbouten handig is om te weten
Bij eenvoudige constructies (zoals een kledingrek of kapstok) is het aantal inbusbouten niet zo belangrijk: alle koppelingen doen gewoon hun werk.
Maar bij grotere projecten – bijvoorbeeld een tafel, stellingkast of pergola – kan het handig zijn om te weten hoeveel inbusbouten een koppeling heeft.
Dat helpt je om:
- beter te begrijpen waar de buis wordt vastgezet
- in te schatten hoe stevig de verbinding is
- of zelfs om een slimmere koppeling te kiezen voor extra stabiliteit.
Voorbeeld:
Een T-stuk met twee inbusbouten houdt twee buizen stevig vast, maar een kruisstuk met vier inbusbouten verdeelt de krachten nog beter. Dat kan handig zijn bij zwaardere constructies.
Overzicht: aantal inbusbouten per koppeling
In de tabel hieronder vind je een overzicht van de meest gebruikte koppelingen, inclusief artikelcode en het aantal inbusbouten.
| Type koppeling | Artikelcode | Aantal inbusbouten |
| Ronde voetplaat | 131 | 1 |
| Ronde voetplaat - doorlopend | 331 | 1 |
| Vierkante voetplaat | S131 | 1 |
| Ovale voetplaat | 132 | 2 |
| Kort T-stuk | 101 | 2 |
| Lang T-stuk | 104 | 3 |
| Kniestuk 90° | 125 | 2 |
| Drieweg kniestuk 90° | 128 | 3 |
| Hoekstuk | 116 | 3 |
| Kruisstuk - 1 vlak | 119 | 3 |
| T-stuk met zij-uitgang | 176 | 4 |
| Leuningdrager | 143 | 1 |
| Roedesteun | 300 | 1 |
| Roedehouders L + R | 231 | 2 |
| Haak | 182 | 1 |
| Haak gedraaid | 183 | 1 |
| 45° T-stuk | 112 | 2 |
| Open kruisstuk | 160 | 1 |
| 90° Kruisstuk | 161 | 2 |
| 90° Kruisstuk combi (33 - 42) | 161BC | 2 |
| 90° Kruisstuk combu (33 - 48) | 161BD | 2 |
| Borgring | 179 | 1 |
| Bevestigingsring enkel | 199 | 1 |
| Bevestigingsring dubbel | 198 | 1 |
| Scharnieroog | 138 | 1 |
| Scharnierpen | 140 | 1 |
| Oogdeel van enkel scharnierstuk | 173M | 1 |
| Oogdeel 90° dubbel | 168M | 1 |
| Oogdeel 180° dubbel | 167M | 1 |
| Scharnierhuls | 173F | 1 |
| Voetplaat scharniervoet | 169M | 0 |
| Scharniervoet | 169M | 1 |
| Enkel scharnierstuk | 173 | 2 |
| Scharnierstuk 90° dubbel | 168 | 3 |
| Scharnierstuk 180° dubbel | 167 | 3 |
| Koppelstuk inwendig | 150 | 1 |
| Koppelmof uitwendig | 149 | 2 |
| Vierweg kruisstuk | 158 | 5 |
| Gaasclip enkel | 170 | 0 |
| Gaasclip dubbel | 171 | 0 |
| Reparatie T-stuk | A101 | 2 |
| Open T-stuk | 135 | 2 |
| Variabel kniestuk | 125H | 2 |
| Kniestuk 0 - 11° | 154 | 2 |
| Verstelbaar kniestuk | 124 | 2 |
| Kort T-stuk 0 - 11° | 153 | 2 |
| Lang T-stuk 0 - 11° | 155 | 3 |
| Voetplaat helling 0 - 11° | 152 | 2 |
| Kruisstuk 0 - 11° | 156 | 3 |
| Kruisstuk 30 - 45° | 130 | 3 |
| Verstelbaar hoekstuk | 148 | 2 |
| Vertstelbaar T-stuk | 129 | 2 |
| Verloop T-stuk | 101BA | 2 |
| Verloop T-stuk | 101CB | 2 |
| Verloop koppelmof | 149AB | 4 |
| Combinatie koppeling | 165 | 3 |
| Insteek T-stuk | 147 | 1 |
| Reparatie Kruisstuk 90° | 137 | 2 |
| Boeiboordbevestiging driehoek | 146 | 2 |
| Boeiboordbevestiging horizontaal | 141 | 2 |
| Boeiboordbevestiging horizontaal verdiept | 145 | 2 |
| Boeiboordbevestiging verticaal | 144 | 2 |
| Vlaggenstukhouder | FP1 | 2 |
| Vlaggenstokhouder - duo | FP2 | 1 |
| Straatpot | 134 | 1 |
Met dit overzicht weet je precies hoeveel inbusbouten jouw koppelingen hebben en hoe eenvoudig de montage is. Of je nu een tafel, kledingrek of trapleuning maakt, met alleen een inbussleutel zit jouw constructie stevig vast.
Lees ook:
- Video: Hoe monteer je een expander en een wiel in een steigerbuis?
- Hoeveel schroefgaten heeft een koppeling?
- Video: Hoe werkt ons steigerbuis systeem?































































